vogel Archief

Redactie: Maarten Reijnders



Index



Archief


Januari

EMMERS STRIPNIEUWSBRIEF 9 (vrijdag 31 januari 1996)
Aantal abonnees per 31/1: 377


Binnenlands stripnieuws
Wat is de beste stripwinkel?
Frans Piët overleden
Striptekenaar gezocht
Stripblad Iris stopt
Moordvalken mogelijk in eigen beheer uitgegeven
Suske en Wiske-postzegel

Buitenlands stripnieuws
Franquin overleden
Guust Flater 15: Zo moet het!
Franquin inspireert Ibañez
'De zaak Francis Blake' wint publieksprijs in Angoulême
Demonstranten in Belgrado willen cartoonist als president

Disney-nieuws
FilmNet en SuperSport en RTL en Veronica kopen uitzendrechten Disneyfilms
Stem van Sneeuwwitje overleden
Aandeelhouders slepen Disney voor de rechter
Disney maakt film tegen geweld
Disney-zeerovers vrouwvriendelijker
Vrouwen laten hun tieten zien in Disneyland

Stripnieuws op Internet
Asterix-prijsvraag
Digitale Stad Leiden zoekt striptekenaars
Calvin & Hobbes Quiz
Platenhoezen met stripfiguren


Vergelijkend warenonderzoek:

Wat is de beste stripwinkel?

In de maanden januari en februari onderzoekt Emmers Stripsite hoe het gesteld is met de kwaliteit van de Nederlandse en Belgische stripwinkels. Daarvoor hebben we uw hulp nodig. Waar werd u opgelicht? In welke speciaalzaak is het personeel brutaler dan de klanten? Welke winkel verkoopt de meest exclusieve strips? En wie geeft de meeste korting? We willen het allemaal weten. Stuur uw ervaringen naar de redactie van Emmers Stripsite, redactie-adres: emmermr@xs4all.nl

Tussenklassement

Mekanik Strip uit Antwerpen en Kapitein Rob uit Amsterdam staan aan kop in het tussenklassement. Drie lezers noemden Mekanik en Kapitein Rob als goede winkel. Franka en Lambiek volgen (allebei twee keer genoemd). Over Lambiek uit Amsterdam zijn de meningen overigens verdeeld. Twee inzenders vinden Lambiek een goede winkel, twee anderen vinden dat je er geen strips moet kopen. Buddy's uit Antwerpen ('oplichters') en Wout uit Amsterdam ('onbeschoft tuig') zijn de slechtste stripwinkels. Beide winkels werden door drie mensen genoemd als slechte stripwinkel. Ook Blunder is niet populair. Het personeel bij Blunder is ongeinteresseerd, is de klacht. De inzendingen zijn te lezen op:

http://www.xs4all.nl/~emmermr/winkel.html


Frans Piët overleden

Frans Piët is zondag 5 januari op 91-jarige leeftijd overleden aan een hersenbloeding. Dat schrijft Arco van Os, redacteur van het stripinformatieblad Stripschrift, aan de Strip Mailinglist. Piët was de eerste tekenaar van Sjors en Sjimmie.

Piët werd op 17 februari 1905 in Haarlem geboren. In 1932 tekende hij voor uitgeverij De Spaarnestad Wo-Wang en Simmie, een strip over een Chineesje en een negertje. In 1938 begon Piët met Sjors.

In de jaren dertig verscheen de Amerikaanse strip Perry Winkle in enkele Nederlandse bladen, onder de naam Sjors van de Rebellenclub. Er werd zelfs een kinderblad met de naam Sjors opgericht. Martin Branner, tekenaar van Perry Winkle, begon naar verloop van tijd het zusje van Perry Winkle steeds meer naar voren te schuiven. Daardoor werd de strip niet meer geschikt voor het blad Sjors. De Spaarnestad, uitgever van Sjors, en King Features Syndicate, eigenaar van de strip, sloten een deal. De Spaarnestad mocht de serie in het vervolg zelf maken. De Spaarnestad vroeg Piët om dat doen. Deze schrok zich een hoedje, maar besloot het toch te doen.

Piët maakte van Sjors een echte Hollandse strip. Hij gaf Sjors een matrozenpakje en een matrozenmuts. In de oorlog stopte Piët met Sjors. De bladen Sjors en Panorama, waarin Sjors verscheen, mochten niet meer gedrukt worden.

Na de oorlog gaf Piët Sjors een nieuw vriendje: Sjimmie. Deze Sjimmie vertoonde opmerkelijk veel overeenkomsten met een eerder figuur van Piët, Simmy (uit Wo-Wang en Simmie). Piët tekende 31 jaar avonturen van Sjors. In 1969 nam Jan Kruis (later bekend geworden door Jan, Jans en de kinderen) Sjors van Piët over.

Politiek-correcten vonden Sjors en Sjimmie een discriminerende strip. Piët liet Sjimmie een vreemd soort Nederlands praten ("Sjimmie bang zijn") en dat is discriminatie. Piët zelf was zich echter van geen kwaad bewust.

Naast Sjors heeft Piët nog andere strips gemaakt: De Luchtrovers van Hoitika (1936), De Gebroeders Goochem (1935-1936), De Lotgevallen van Piet Krent en Jan Oliebol (1937), Jossie Jovel (1941-1944), Uit de luierjaren van Sjors (1950-1954), Streken van een Kleine Strop (1950-1954) en Ti Ta Tovenaar (1974).

(Bron: Sjors en Sjimmie en de Rebellenclub, door Hans van den Boom, Har Brok en Peter de Raaf, Vonk Uitgevers, 1984.)


Striptekenaar gezocht

Diederik Wieman is op zoek naar een striptekenaar (m/v). Wieman: "Wij hebben in grote lijnen een (strip)verhaal bedacht, met als doelgroep jeugd (vnl. jongens) tot ca. 13/14 jaar. Het is een spannend verhaal, met een beetje humor erin. De striptekenaar die wij zoeken moet realistisch kunnen tekenen en zich kunnen verplaatsen in de belevingswereld van de doelgroep. Hij of zij moet het vooral leuk vinden om mee te denken met de verdere ontwikkeling van ons character en de andere figuren uit het verhaal. Het zou bovendien handig zijn wanneer degene een beetje centraal in het land woont. Uiteindelijk doel is de strip zelfstandig (maar professioneel) uit te geven."

E-mailen met Wieman kan op: sprtcult@worldonline.nl


Stripblad Iris stopt

Het stripblad Iris stopt. Dat schrijft Branko Collin, redacteur van Iris, aan de Strip Mailinglist. Er zal nog een nummer verschijnen. Dat heeft de redactie van Iris woensdag 8 januari besloten.

In Iris verschenen strips van o.a. Mark Retera (bekend van Dirkjan), Michiel van der Pol (Mol), Reinder Dijkhuis (De Rovers van Clwyd Rhan) en Branko Collin (scenarist bij Sjosji en Donald Duck).

Branko Collin zelf is op zoek naar een nieuw stripblad waarvoor hij kan gaan werken. Collin: "Als er bladen on-line zijn die naar mijn gunsten willen dingen, ik vermoed dat ik minstens een tekenaar kan meenemen. Meer zal moeilijk worden, omdat de vaste krachten van Iris nu allemaal als professionele stripmaker bezig zijn."


Moordvalken mogelijk in eigen beheer uitgegeven

Carry Brugman, tekenaar van De Partners, overweegt het laatste verhaal van De Partners, Moordvalken, in eigen beheer uit te geven. Brugman verwacht dat uitgeverij Big Balloon het avontuur niet albumvorm zal uitbrengen. Dat zegt hij in een interview met Stripschrift. Brugman: "Het is financieel natuurlijk moeilijk op te brengen, maar ik wil graag de serie afronden. Ik heb de indruk dat er veel lezers zijn die dat zullen waarderen." Onlangs besloot SjoSji dat De Partners niet meer in het stripblad past. Op het moment werkt Brugman voor Tina en Donald Duck.


Suske en Wiske-postzegel

Op 18 maart zal er een Suske en Wiske-postzegel verschijnen. Dat meldt het stripinformatieblad Stripschrift. Vorig jaar kondigde de PTT aan elk jaar een strippostzegel uit te brengen. In 1996 verschenen er twee Bommelzegels.


Franquin overleden

André Franquin, tekenaar van o.a. Robbedoes, Guust Flater en Zwartkijken, is zondag 5 januari in zijn woning in Zuid-Frankrijk overleden. Hij overleed aan de gevolgen van een hartkwaal. Twee dagen eerder was hij 73 geworden. Dat meldt de NOS-radio. Het laatste interview met Franquin is te lezen op:

http://www.dds.nl/~stripdgn/interviews/franquin.html

Franquin werd in 1924 in Brussel geboren. Zijn eerste Robbedoes-verhaal verscheen in de Robbedoes-almanak in 1947. Franquin nam Robbedoes over van Jijé (Robert Gilain). Franquin gaf Robbedoes een vaste woonplaats en een groot aantal vaste medespelers. Ook bedacht Franquin de Marsupilami. In 1969 stopte Franquin met het tekenen van Robbedoes. Hij tekende in totaal twintig Robbedoes-albums.

In 1957 begon Franquin met Guust Flater. Aanvankelijk zou Jidéhem de strip gaan tekenen, maar uiteindelijk trok Franquin de strip naar zich toe.

Na 1977 publiceerde Franquin nog maar weinig. Hij was manisch depressief. Wel maakte hij af en toe afleveringen van de strip Zwartkijken.

Kees Kousemaker, eigenaar van de Amsterdamse stripwinkel Lambiek, noemde Franquin maandagochtend 6 januari in het Radio1-Journaal "de allergrootste van Europa". "Hij heeft grote invloed gehad op andere striptekenaars. Franquin deed iets tamelijk zeldzaams: hij maakte strips die overlopen van warmte voor de mensen."

NRC Handelsblad noemt Zwartkijken (Idées noires) Franquins grootste prestatie: "In deze zwart-witte mini-strips passeert de ene na de andere sick joke de revue, van kinderen die met bonsaitechnieken klein worden gehouden tot een stoelenfabrikant die door een van zijn eigen prototypes wordt gespietst. De subliem getekende variaties op leven en dood waren de laatste originele strips die Franquin, net als Hergé en Morris een van de Grote Drie van de Belgische strip, maakte."

Het Parool citeert Hergé. Deze zei ooit over Franquin: "Wanneer ik een tekening van Franquin zie, zeg ik altijd: 'Hoe durven mensen ons te vergelijken?' Hij is een groot artiest. In vergelijking ben ik maar een doordeweekse tekenaar." Het Parool is het helemaal met de constatering van Hergé eens: "Franquin was een unieke tekenaar, tot zijn handtekening toe. Zelfs daarvan wist hij een klein kunstwerkje te maken. Hij verwerkte zijn signature tot haai, afgekloven visgraat, politieagent en zelfs een keer tot handdoekautomaat met de tekst: 'Tirez 20 cm de signature propre'."

Het mooiste eerbetoon aan Franquin stond in de Volkskrant. Sigmund-tekenaar Peter de Wit liet Sigmund en een cliënt herinneringen aan de strips van Franquin ophalen.

Er bestaat de mogelijkheid om de familie en vrienden van Franquin via Internet te condoleren. Het Franstalige stripinformatieblad l'Univers BD heeft hiervoor een postbus geopend. L'Univers BD stuurt de berichten door.

http://www.imaginet.fr/universbd/

Franquin op internet

Over Franquin:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/A_Franquin/Franquin.html
http://w3imagis.imag.fr/Membres/Stephane.Riviere/bd/gb/franquin.html

Prachtig mooie pagina over Spirou et Fantasio (Robbedoes en Kwabbernoot). In het Engels. Maar er staat ook een Zweeds interview (onvertaald) met Franquin uit 1992 op:
http://www.algonet.se/~krister/spirou/spirou.htm

De Guust Flater Index van Erik Tjong Kim Sang:
http://strindberg.ling.uu.se/~erikt/.GuustIndex/.dutch.html

Guust Flater Quiz (vraag 1: "Zeg niet CO2H-C6H4-O-CO-CH3, maar zeg ..."):
http://www.cwi.nl/~dik/nederlands/QUIZ/03/Vragen.html

Robbedoes Quiz:
http://www.cwi.nl/~dik/nederlands/QUIZ/11/Vragen.html

De Marsupilami Site:
http://www.student.toplinks.com/hp/alsigma/

Monstertjes van Franquin:
http://www.comnets.rwth-aachen.de/~ewe/bilder.html


Guust Flater 15: Zo moet het!

27 november verscheen er een nieuw album van Guust Flater, Van Flaters tot Kraters. Enkele dagen voor het overlijden van Franquin schreef Branko Collin een recensie. Emmers Stripsite drukt de recensie hierbij af.


Guust Flater 15:
Van Flaters tot Kraters
André Franquin
fl. 8,95, Marsu Productions, Monaco

door Branko Collin

Zijn er nog goede stripboeken? Natuurlijk wel. Zijn niet laatst nog Asterix 30 en een nieuwe Blake en Mortimer uitgekomen??

Ik moet het toch even kwijt: Het is een vloek dat 'het grote publiek' maar een paar reeksen wil kennen en daardoor de rijke schat mist die het betere stripverhaal heet. Nog erger is het dat nieuwe delen van de bekende series klakkeloos door grote groepen mensen gekocht worden, of de betreffende delen nou goed zijn of niet. En laten we eerlijk zijn, zo geweldig waren de laatste Asterix en de laatste Blake en Mortimer niet.

Er is gelukkig goed nieuws voor zowel de stripfijnproever als voor de stripsnacker. Op de valreep van de honderdste verjaardag van de strip is een nieuw album verschenen van een van de vaders van het moderne Europese beeldverhaal. Guust 15 van Franquin is een feit. Zonder al te veel bombarie (en zonder rechtszaken) geïntroduceerd. Alleen de BRT - die kwaliteit gelukkig nog herkent - gaf er melding van. Op de voorkant van het album zegt dhr. Flater zelf: "Hee! Laat me d'r in! Of kennen jullie me soms niet meer!"

Het is een mooi album, het is een fijn album. Franquin verstaat als geen ander de kunst om een grap te vertellen. En hij is het na al die jaren gelukkig nog niet verleerd. Natuurlijk, Guust is veranderd. Hij zelf is milder geworden en zijn omgeving lijkt zich meer bewust van het continue gevaar waar Flater voor staat (weer de kaft: Guust staat voor de gesloten deur van de redactie, met een tas vol 'marteltuig': kaas, wijn, puntlasapparaat, bowlingbal en trompetachtige). De verteltrant is bondiger. Franquin zadelt de lezer niet op met saaie uitleg over zijn wereld of met de introductie van nieuwe karakters. Een en ander wordt terecht bekend verondersteld. Wie het niet weet kan de voorgaande albums in vrijwel elke winkel die strips verkoopt bemachtigen.

Het 'thema' van het album is Het bal van Guust. Er is een verkleed bal en Guust gaat dansen in een pak dat daar nou net niet voor geschikt is. Sommige van de grappen voor deze platen zijn aangeleverd door lezers (hallo Peter Sweep uit Maastricht). Of dat nou zo nodig moet is niet aan de orde: het werkt.

Hergé (Kuifje) en Jacobs (Blake en Mortimer) zijn dood. Morris (Lucky Luke) en Uderzo (Asterix) zijn al jaren geleden met de uitverkoop begonnen. De laatste der groten doet echter zijn plicht. Franquin houdt stand, op een plezierige en eigenwijze manier, op de enige manier die hij kent waarschijnlijk. Geen compromissen als de kwaliteit in het geding is, maar vooral: geen discussies over kwaliteit. Guust draait om het vertellen van de (ultieme?) grap, en meester Franquin is hopelijk nog lang niet uitverteld.

Dit artikel is geplaatst met toestemming van Branko Collin. Meer artikelen van Branko Collin zijn te vinden op: http://www.xs4all.nl/~collin.


Franquin inspireert Ibañez

André Franquin heeft veel navolgelingen. Erik Tjong Kim Sang ontdekte dat Francisco Ibañez (Paling en Ko, Tom Tiger) wel erg werd geïnspireerd door Franquin. Een plaatje van een boef op de eerste pagina van 'Paling en Ko op safari' is bijna een kopie een plaatje uit Guust Flater. Lees er meer over op:

http://strindberg.ling.uu.se/~erikt/mortadelo/franquin.html


'De zaak Francis Blake' wint publieksprijs in Angoulême

Omdat Ritzen nog altijd geen OV-jaarkaart verstrekt die ook buiten Nederland geldig is, kon de redactie van Emmers Stripsite niet naar het jaarlijkse stripfestival in Angoulême, Europa's grootste stripevenement. De redacties van Stripschrift en Comic Space gingen wel. Arco van Os (Stripschrift) en Joost Pollmann (Comic Space) doen op internet verslag.

Opmerkelijk is dat de twee verslaggevers het niet eens zijn over wanneer dit festival zich heeft afgespeeld. Volgens Arco van Os was het van 23 tot en met 27 januari, terwijl Joost Pollmann het op 23 tot en met 26 januari houdt.

Er is nog meer onduidelijkheid. De winnaar van de belangrijkste prijs, de grote prijs van de stad Angoulême, wordt pas in maart bekendgemaakt. Over het waarom zijn Stripschrift en Comic Space het niet eens. Stripschrift schrijft: "De organisatie is van mening dat het uitreiken van de grote prijs tijdens het stripfestival van Angoulême zoveel aandacht trekt van de pers, dat de albumprijzen onderbelicht blijven." Comic Space geeft als reden op dat het sneu is voor de zittende winnaar (André Juillard) als de nieuwe gelukkige plotseling alle aandacht van pers en publiek naar zich toezuigt.

Hieronder enkele prijzen die wel bekend werden gemaakt.
Publieksprijs: De zaak Francis Blake (Benoit en Van Hamme, Dargaud)
Beste album: Qui a tue l'Idiot? (Dumontheuil, Casterman)
Beste humor-album: Het midlife-monster of 'Verandering van gras, stieren in hun sas' (Cestac, Dargaud)
Beste debuut: Journal No. 1 (Neaud, Ego comme X)
Beste fanzine: Tao

Stripschrift: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Stripschrift/news.htm

Comic Space: http://www.dds.nl/~stripdgn/


Demonstranten in Belgrado willen cartoonist als president

In de Volkskrant van 7 januari stond een alleraardigst verhaal van Bart Rijs, correspondent in Belgrado. Hij schrijft over Predrag Koraksic. Koraksic, beter bekend als Corax, is de beste karikaturist van Servië. Hij beeldt Servische president Milosevic en zijn vrouw af als kleine kinderen. Zo maakte Corax bijvoorbeeld een cartoon van Milosevic die stiekem in de stembus graait, als een klein kind in de koektrommel. Het echtpaar Milosevic kruipt angstig weg onder de dekens als ze hun tv op CNN hebben afgestemd om iets te zien van de oppositie-protesten.

Corax is waanzinnig populair bij de demonstranten. Niemand kan de Servische machthebbers zo mooi te kijk zetten als hij. In de dagelijkse demonstraties tegen Milosevic wordt dan ook steevast een bord meegedragen met de tekst: 'Corax for President'.

Corax is zo vaak beboet, geschorst, ontslagen en voor de rechter gedaagd dat hij de tel kwijt is. Elke dag tekent hij drie, vier karikaturen en neemt dan een taxi naar het centrum van Belgrado. Daar verandert de 63-jarige Corax, tot verbazing van zijn vrienden, van een bedaarde heer in een woedende demonstrant die met een colafles toetert en met eieren gooit naar de staats-tv. Hij zou er niet om rouwen als de protesten hem binnenkort zullen beroven van zijn meest geliefde onderwerp. "Wanneer ik de familie Milosevic niet meer hoef te tekenen, zou ik de gelukkigste man op aarde zijn."


FilmNet en RTL en Veronica kopen uitzendrechten Disneyfilms

Nethold, de exploitant van FilmNet en SuperSport, heeft voor een periode van twee jaar de betaaltelevisierechten gekocht voor films van Disney. Dat meldt NRC Handelsblad. De televisiezenders van Nethold mogen nu als eerste de Disneyfilms op de televisie brengen (18 maanden na de bioscoop-release).

Paar weken later weer een bericht in de krant. In de Volkskrant deze keer: "RTL en Veronica kopen rechten op nieuwe films Walt Disney Company". De Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) heeft de exclusieve uitzendrechten verworven voor vertoning van alle produkties die Disney in 1996 heeft gemaakt. Als we het goed begrijpen heeft Nethold de uitzendrechten voor betaaltelevisie en de HMG voor de rechten voor de televisie waar je ook voor moet betalen (via de produkten die je koopt, omdat je reclame voor die produkten hebt gezien op RTL4). De publieke omroepen en SBS6 grepen naast het pakket. En dat is vreemd, want Disney is mede-eigenaar van SBS.


Stem van Sneeuwwitje overleden

Op zondag 19 januari is de actrice Adriana Caselotti overleden. Caselotti werd zestig jaar geleden in een klap wereldberoemd als de 'stem van Sneeuwwitje'. Dat meldt het persbureau Reuter. Caselotti kreeg de hoofdrol in Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen bij toeval. Een medewerker van Walt Disney had al 150 actrices uitgeprobeerd, maar kon niemand vinden die 'vriendelijk, leeftijdsloos, natuurlijk en onschuldig' genoeg klonk. Ten einde raad wendde hij zich tot de vader van Adriana Caselotti, destijds een bekende zangleraar. Adriana hoorde haar vader en de agent praten en stelde zichzelf voor.


Aandeelhouders slepen Disney voor de rechter

Twee aandeelhouders van Disney slepen het concern voor de rechter. De twee beleggers zijn boos over een gouden handdruk die Michael Ovitz, president van Walt Disney, heeft meegekregen. Dat meldt de Volkskrant.

Ovitz ontving bij zijn vertrek 90 of 130 miljoen dollar (de boze aandeelhouders zeggen dat Ovitz 130 miljoen ontving, Ovitz zelf houdt het op 90 miljoen). De aandeelhouders vinden dit bedrag in geen verhouding staan tot het werk dat Ovitz voor Disney heeft verricht. Ovitz werkte veertien maanden voor Disney.

Ook de beleggingsfirma Progressive Asset Management heeft de gouden handdruk van Ovitz bekritiseerd. Nadat op 12 december vorig jaar bekend werd dat Ovitz een enorme afkoopsom zou meekrijgen, kondigde de firma die gespecialiseerd is in 'sociaal verantwoorde beleggingen', aan dat ze vragen zou stellen op de aandeelhoudersvergadering eind februari.


Disney maakt film tegen geweld

Disney heeft de Duitse filmregisseur Wim Wenders aangetrokken om een anti-geweldsfilm te maken. Dat schrijft NRC Handelsblad. "Het is de bedoeling dat de film The End of Violence een thriller wordt, waarin de nadruk wordt gelegd op de consequenties van geweld, zonder dat de film zelf gewelddadig wordt." Regisseur Wenders (Paris, Texas) liet zich onlangs kritisch uit over geweld in films. Als slecht voorbeeld noemde hij Pulp Fiction van Quentin Tarantino.


Disney-zeerovers vrouwvriendelijker

Het Amerikaanse amusementspark Disneyland bij Los Angeles, heeft besloten de zeerover-attractie na dertig jaar te kuisen. Dat schrijft NRC Handelsblad. De poppen in 'Caraïbische Piraten' zullen niet langer met wellustige blikken achter blozende serveersters aanrennen. De vrouwen zullen voortaan dienbladen met voedsel dragen, zodat de piraten daar hun hongerige begeerte op kunnen richten. Disney verzekert dat de zeerovers zich ook in de toekomst als zeerovers zullen gedragen.


Vrouwen laten hun tieten zien in Disneyland

Je vraagt je af waar ze het allemaal voor doen bij Disney. In Disneyland is een attractie: Splash Mountain. Een soort wildwatertocht. Tijdens de rit worden er foto's gemaakt van de bezoekers. Na afloop kunnen de bezoekers de foto's kopen. Regelmatige bezoekers weten waar de camera's hangen. Sommige vrouwen maken misbruik van deze kennis. Zij laten hun borsten zien voor de camera. Normaal worden zulke foto's onderschept door de Disney-employees. De afgelopen maanden zijn sommige foto's echter op internet opgedoken. Dat melden de Daily Planet en de Los Angeles Times. Een site waar de foto's opstonden, is inmiddels uit de lucht gehaald. Mochten er lezers van Emmers Stripsite zijn, die een adres weten waar de foto's te zien zijn, dan horen we dat graag. Er is ook een foto te zien van een man die staat te kotsen.


Asterix-prijsvraag

Ter gelegenheid van de verschijning van het nieuwe Asterixalbum, organiseert The Internet Bookshop een Asterix-prijsvraag. De eerste prijs is de complete Asterix-serie in het Engels. Deelnemers moeten zeven vragen beantwoorden. het zijn dezelfde vragen die Stephen Wright uit Nottingham ooit beantwoordde. Deze Engelse tiener verkreeg daarmee de titel 'Asterix Expert Britannicum'. Bovendien won Wright een trip naar het Asterixpark bij Parijs. Maar wees niet bevreesd: hij heeft via de Asterix Mailinglist laten weten dat hij niet mee zal doen.

http://195.152.156.129/AsterixCompetiton/asterix.stm


Digitale Stad Leiden zoekt striptekenaars

Striptekenaars opgelet! De Digitale Stad Leiden en omstreken (DSL) is op zoek naar jullie. De DSL heeft het volgende te bieden: gratis publicatie van de strip, publiciteit voor andere strips waarmee de striptekenaars bezig zijn, een informatie-pagina over de maker/maakster van de strip, een e-mail adres bij de DSL en een softwarepakket (e-mail, www, ftp, usenet) om het net op te gaan. Wil je meer informatie, dan kun je Benjamin van Ruyssevelt van de DSL lastigvallen op benjamin@dsl.nl


Calvin & Hobbes Quiz

Martijn Reemst heeft een quiz op zijn Calvin and Hobbes site gezet. Reemst: "Ik dacht dat de vragen redelijk moeilijk waren, maar die Amerikaanse freaks schijnen het redelijk makkelijk te vinden." Quiz-kandidaten moeten vragen beantwoorden, zoals: "What two cards does Calvin need to complete his set of Captain Napalm trading cards?"

http://cal007301.student.utwente.nl/calvin&hobbes/quiz.htm


Platenhoezen met stripfiguren

Ronald de Klerk is bezig een compleet overzicht te maken van alle striptekenaars in de wereld die ooit een hoes hebben ontworpen voor een cd, lp of single. Over een maand verwacht De Klerk een "mooie homepage met heel veel hoesontwerpen op het net". Ondertussen mag u rustig gaan kijken hoe het werk vordert.

http://members.tripod.com/~LOUIS_RONALD/recordcovers.html