Bijlage 9, behorende bij nr. 714 van 2006.
Inhoud van bericht verzonden op 21 november 2006
Geachte heer Herrema,
Gedurende een ambtelijke afstemming tussen onder andere de heer Buffing (gemeente Amsterdam)
en de heer Wieffering (gemeente Amstelveen) is gebleken, dat er vanuit Amsterdam behoefte bestaat
aan een herbevestiging van de toekomstige situatie op de Amstelveenlijn, uitgaande van doortrekking
van de N/Z lijn richting Amstelveen.
Amstelveen heeft, net als Amsterdam, als bestuurlijk standpunt ingenomen dat de N/Z lijn wordt
doorgetrokken naar Amstelveen. In diverse studies, die na dit besluit zijn uitgevoerd, is uitgegaan van
een geheel vrijliggende baan op metrokwaliteit, dat wil zeggen zonder gelijkvloerse kruising met enig
ander verkeer. Voor de gemeente Amstelveen is dit uitgangspunt. Een kruisingsvrije baan garandeert
een maximale regelmaat en doorstroming die conform Amstelveense Visie A9 de gewenste
hoogwaardigheid en toekomstvastheid van deze OV verbinding garandeert. Als voorwaarde wordt wel
gesteld dat het onderliggende OV op deze ader wordt aangesloten. Wij denken hierbij aan optimale
aansluitpunten tussen lokaal openbaar vervoer en de Amstelveenlijn, alsmede eventuele toekomstige
HOV verbindingen uit het zuiden die ter hoogte van Amstelveen Centrum (naast de Zuidtangent) op
een wellicht gefaseerd tot Ouderkerkerlaan door te trekken N/Z lijn aansluiten.
Nogmaals willen wij bevestigen dat de N/Z lijn in onze visie als metrolijn wordt doorgetrokken naar
Amstelveen, inclusief de bijbehorende kruisingsvrije infrastructuur.
Vriendelijke groet,
Namens B en W,
J.E.M. Tabak,
Wethouder Verkeer en Vervoer
Gemeente Amstelveen