Marina's bijdrage, viering 24 augustus 2003
 
 

Voorganger: Marina Slot,

Mede-voorganger: Ton Los

 
     
         
 

Lezingen

  • Marcus 10; 13-16

  • 1 Kor. 13

  • Psalm 139

         
         
 

Welkom en inleiding

Lieve mensen,

Welkom in deze feestelijke doopdienst in de Duif; welkom alle gasten die gekomen zijn voor de doop van de kleine Charlotte en voor haar ouders Eric en Liliane. Wij zijn blij dat wij met zovelen zijn. Ook een hartelijk welkom aan de leden van onze gemeenschap op wie dit verbond rust. Fijn dat jullie er weer zijn om een nieuw lid van onze gemeenschap te begroeten.

Ik ga vandaag samen voor met Ds.Ton Los, zwager van Eric en Liliane, oom van Charlotte en ook haar peter. Wij lezen, wij zingen, wij luisteren naar oude woorden opnieuw vertaald en naar onze werkelijkheid toegetrokken. Wij volgen het ritme van onze liturgie en door die bekende cadans komen wij in de sfeer van rust, stilte en 0ntvankelijkheid voor andere dan de dagelijkse dingen.

 

Deze dienst is zorgvuldig voorbereid samen met de liturgievergadering van de Duif, en met de doopouders en peter en meter. Er worden teksten gelezen die voor Eric en Liliane een speciale betekenis hebben zoals 1 Corinthe 13. Er wordt muziek gespeeld die ook raakt aan hun persoonlijke traditie zoals het Ave Maria. Dat alles in de bedding van een gewone en toch elke zondag weer byzondere Duifdienst. Wij zijn niet voor niets begonnen met het lied Dank U voor deze nieuwe morgen. Want deze viering staat in het teken van een ontzagwekkende dankbaarheid. Ik wens ons allen een mooi uur toe.

 

 

Doop. (Gemeenschap in de kring om ons heen) .

Dopen betekent : dat je naam genoemd wordt in onze kring, dat je gekend wordt bij naam en toenaam door de Eeuwige en haar mensen. Het betekent dat je bij ons mag horen bij de mensen in de Duif, bij die hele grote gemeenschap van Christus en bij God. Ik wil vragen aan Ton om de doopbelofte en de doopvragen te stellen :

Doopbelofte ouders,
Eric en Liliane,jullie zijn hier gekomen om Charlotte te laten dopen.
Allereerst willen jullie dit doen,omdat je God dankbaar bent, dat jullie een
gezond kind hebben ontvangen.
Door de doop mag Charlotte opgenomen worden in de geloofsgemeenschap, in de kring rondom Jezus.
Tevens voelen jullie, dat je een grote taak en verantwoordelijkheid hebt om
te zorgen voor Charlotte en als ouders haar te begeleiden op haar levensweg.
Jullie zijn echter niet alleen, meter Marianne en peter Ton, jullie ouders,
familie en vrienden, deze geloofsgemeenschap de Duif, staan om jullie heen
en willen Charlotte omringen met liefde, zorg en aandacht.
Daarnaast geloven we dat God met Charlotte zal meegaan in haar leven; Hij
laat haar nooit in de steek, wat er ook in haar leven gebeurd.God legt bij
de doop als het ware zijn hand op Charlotte; Hij houdt haar in haar leven de
handen boven het hoofd.

Doopvragen:
Eric en Liliane, geloven jullie met de geloofsgemeenschap van altijd en van
alle plaatsen de Boodschap van Gods liefde die in de Bijbel staat en
waarover ook in deze geloofsgemeenschap, de Duif, gesproken wordt.
Beloven jullie goed voor Charlotte te zorgen en als zij groter wordt deze
Boodschap van Gods liefde aan haar door te geven en te zeggen dat God van
haar houdt.
Wat is daarop jullie antwoord?
Antwoord: - Ja -.
Doopwoorden meter en peter
Jullie hebben aan Marianne en mij gevraagd om meter en peter van Charlotte
te zijn; graag willen wij deelgenoot zijn van het leven van Charlotte en
haar mede met liefde en zorg omringen. Dat willen wij onderstrepen met het
gedicht:

Gedicht voor ons kind

 


Doop met water, olie, zout en licht.

 

Uitleg doop:

Opstaan tot nieuw leven

Water is nodig om te leven. Een mens kan niet buiten water. Het vruchtwater waarin het kind gegroeid is, is levenswater. Water is een bron van leven en groeien. Water schenkt verfrissing, het is een element vol levenskiemen. Daarom is water altijd symbool van leven geweest.

Ook in de Bijbel wordt over het water verteld om het leven aan te duiden.

Maar water heeft twee kanten. Behalve de goede kant is er ook een kwade kant: Water kan gevaarlijk zijn. Het kan overspoelen en vernietigen en zo ook een symbool zijn van dood..

Door het water gaan betekent in de Bijbel: Door de dood gaan. Uit het water opstaan betekent: opstaan, een nieuw leven beginnen, opnieuw geboren worden.

In Israël werden mensen die bij het volk van God wilden horen daarom gedoopt in het water door onderdompeling.

In de kerk worden kinderen gedoopt als teken dat die kinderen ook bij God en de gemeente van Jezus de Messias mogen horen. Maar omdat ze dit zelf nog niet kunnen begrijpen worden ouders en ook de gehele gemeente erop aangesproken dit kind in de opvoeding zo te begeleiden en voor te gaan, dat het langzamerhand haar doop en de betekenis daarvan bewust wordt en op een moment in zijn leven zelf deze doop beaamt door het belijden van haar geloof.

 

Doopgebed

 

Dopen:

Charlotte Priester, ik doop je in de naam van de Vader, de Zoon en Heilige Geest

Zalving, zegening

Charlotte, ik zalf je met de Geest van Christus en teken je met het kruis.

God, Laat Charlotte zien met haar ogen al het mooie en goede van het leven

Laat Charlotte horen met haar oren alles wat in het leven wordt gevraagd.

Zegen haar mond, haar handen en haar voeten

Laat haar de goede dingen spreken, het goede doen en de goede weg bewandelen

Zegen haar hart zodat zij ook anderen tot zegen zal zijn.

Zout

Jezus heeft tot zijn volgelingen gezegd: Gij zijt het zout der aarde. Ook Charlotte zal zout der aarde moeten worden. Wij geven haar nu wat zout. Moge Charlotte smaak brengen in het leven van anderen en een bron van kracht zijn.

Het witte kleed

Charlotte draagt vandaag een witte doopjurk als symbool van het nieuwe leven.

Teken van licht

Charlotte ontvangt het licht van Christus.

De doopkaars ontsteken we aan de paaskaars


 
       
 

Overweging

Als een kind onrecht wordt aangedaan, kom je als volwassene direct in opstand. Je wilt het beschermen, je wilt in de bres springen. Je voelt donders goed wie meer kans heeft dan de ander. Kinderen zijn kwetsbaar en tegelijk heel sterk. Sterk in hun geloof dat alles mogelijk is, dat niks gek is. Hun geloof in sprookjes en in verhalen, in de magie van een bestaan buiten onze volwassen werkelijkheid waar wij moeite voor moeten doen om te naderen.

Jezus wordt in de lezing uit Marcus beschermd als een goeroe, hij moet zichzelf sparen voor het grote optreden. Voor de discussies met Schriftgeleerden en andere Bobo's uit die tijd. Voor de genezingen en wonderen temidden van grote mensenmassa's.Tegenwoordig zouden wij zeggen, hij moet rusten voor de show die het grote publiek trekt, waar de commerciële zenders op af komen.

En dan komen er ouders met kinderen op hem af en die kinderen willen hem leren kennen door hem aan te raken. Kinderen gaan geen moeilijke discussies aan, vangen elkaar geen vliegen af in het gesprek, zij willen gewoon even aan je zitten. Kijken hoe het voelt, of het goed voelt of niet.

Als ze heel klein zijn, even je gezicht voelen, je vinger in hun mond. Een heel directe manier van kennismaken. Ze willen weten hoe jij heet en zeggen hun eigen naam als je daarnaar vraagt of soms uit zichzelf. Ze willen kennen en gekend worden. En ze willen weten of je te vertrouwen bent. Of je liefde uitstraalt en aandacht.En ze hebben het gauw gevoeld en bekeken. Ze doen er heel wat korter over dan wij met al onze gedachten en bedenksels.Onze hoofdgesprekken waar je hart soms maar niet aan mee mag doen.

Als het goed voelt, mag iemand je dan leren kennen ? Mag de ander je hart peilen en je doorgronden ? Mag ie weten waar je heen gaat ? Mag de Eeuwig Tedere en Liefdevolle weten waar je naar toe wilt en wat je zeggen wil ?? Of voel je je angstig, achterdochtig als er een Kracht is die heel dichtbij je is, zelfs in je woont en daar een bron van Licht en Liefde is ? Want dat is wat wij gelezen en gezongen hebben in de teksten uit Corinthe en Psalm 139. En daar kan je een beetje zenuwachtig van worden.

 

Toen wij in de liturgievergadering deze dienst voorbereidden, zat Charlotte erbij. Het was heel warm en net zoals iedereen in die hete periode, slapen ho maar. Ze zat mooi vanuit de bescherming van vaders en moeders schoot te kijken en was glashelder. En zelf had ik het gevoel dat alleen al haar aanwezigheid onze gesprekken beïnvloedde. Je kunt in de aanwezigheid van een kind wel heel moeilijk gaan doen. Maar het is net of het niet landt, of het eigenlijk nergens op slaat. Alsof die kinderogen zeggen, waarom doe je zo moeilijk ??

Daarom zijn kinderogen ook bijna beschuldigend als je in de Almacht of overmacht gaat zitten als volwassene.Alsof ze alles van je weten, alsof ze weten dat jij de dingen niet uit liefde, maar uit winstbejag of machtswellust doet. Daarom worden kinderen in een slechte omgeving ook vaak erg misbruikt, erg geslagen, erg onderdrukt. Men kan niet tegen die onschuld, die lichtheid.

Als je de haat hebt omarmd, als je de duisternis lief hebt, kan je de liefde en het licht niet verdragen.

Vandaag hebben wij Charlotte gedoopt, ze is opgenomen in die eeuwige bron van licht en liefde die God en haar gemeenschap heten. Ze is omringd door mensen die van haar houden en van haar ouders houden en wij wijzen haar de toegang tot het Licht en de Liefde.

En nu al moet ze ook onderscheiden wat Licht en Donker is in haar bestaan.

Ze mag heel hard gaan huilen als ze het niet vertrouwt. Ze mag heel veel kabaal maken als het donker wordt om haar heen. En dan zijn er haar ouders en andere beschermers die haar horen.

Als je groter wordt, werkt dat niet meer zo. Misschien heb je het wel heel hard af moeten leren om te huilen, of om te schreeuwen. Maar van binnen verleer je dat niet. Er blijft een stem binnen in je die zegt: die is oké en daar moet je voor oppassen. Dat gaat goed, maar dit is niet kosjer. De kennis is beperkt, soms weet je het pas achteraf wat je had moeten kiezen. Dan heeft het beeld de vervorming en de beperking van de spiegel waarin je soms ook niet alles kunt of wilt zien. Maar het weten en het kennen kan je oefenen, je kunt erop studeren net als op al die dingen die wij voor ons dagelijks leven moeten kennen en weten.

De kennis ligt dichterbij het kind in jou, het kind in mij. Dichterbij jouw kind dat je een spiegel aanreikt voor je gedrag. Je wordt gekend met Liefde en Tederheid, al voordat je geboren was, heeft de Barmhartige jou al gezien. En je bent ontzagwekkend gemaakt, ontzagwekkend in liefde, in geduld, in nederigheid, in rechtvaardigheid, in verdraagzaamheid, in geloof, in vreugde, in waarheid en in hoop. Je bent klaar om terug te keren naar het kind, je bent klaar om volwassen te zijn met die oerwetenschap van het kind in je. En dan vind je niks meer gek. Je ziet de werkelijkheid zoals ie is. Je kunt bij de Liefde en het Licht komen.Je kunt je laten omarmen door de Tedere en Liefdevolle. En Hij zal zijn handen ook op jou leggen en je zegenen.

Amen.

 

 

       
 

Wensen voor Charlotte Priester vanuit de Duifgemeenschap

 

Lieve Charlotte,

Ik wens dat je zult opgroeien tot een lieve, warmhartige vrouw

die wij in de toekomst nog vaak zullen mogen zien.

 

Lieve Charlotte,

ik wens jou veel vreugde en zonneschijn en beschermende liefde

vooral van je ouders die er voor jou willen zijn.

Dat je je gedragen mag weten ook als duisternis komt op je wegen.

Dat de vreugde van het Licht je mag zijn tot zegen.

 

Mijn wens is dat Charlotte het grote geheim van het kind zijn nooit verliest,

want voor het kind in ons bestaat het kwade niet, alleen maar het goede.

 

Wens :

Dat Charlotte maar heel gezond mag blijven en en dat zij gelukkig wordt.

En dat haar dromen uit mogen komen en dat zij maar weinig tegenslagen op haar pad mag krijgen! Dat ze een sociaal en liefdevol mens mag worden.

 

Wens :

Dat Charlotte moge opgroeien tot een gelukkig mens!

 

Ik wens Charlotte toe dat zij de goddelijke en menselijke liefde mag ontvangen,

waar wij allen naar verlangen.

 

Mijn wens is dat jij Charlotte een heerlijke jeugd mag genieten en tot een lieve en evenwichtige vrouw mag opgroeien.

Moge de Barmhartige je behoeden en bewaren!

       
 

Nodiging

In herinnering aan een maaltijd eens, van Jezus met zijn getrouwen, delen wij vandaag brood en wijn; nu als een teken van verbondenheid met elkaar. Brood om te leven en wijn om te voelen dat je leeft.

Iedereen is welkom aan deze maaltijd, iedereen zonder uitzondering.

Om te delen met elkaar hoef je geen examens te doen, je hoeft niet elke zondag naar de kerk te gaan. Niks van dat al. Jij bent welkom zoals je bent.

En even praktisch als je hier voor het eerst bent en je weet niet hoe het gaat, maar je wilt wel: Ik deel brood uit en je doopt het in de wijn.

Als je je verbonden weet met of de traditie of gewoon alleen maar met de mensen om je heen of een mens die hier is. De Liefdevolle kent geen screening, kent geen oordeel. Je bent welkom aan de Tafel van het Verbond. Wie je ook bent, wat je ook zoekt, komt want alles staat gereed.

       
 

Zegenbede

De Eeuwige zegene ons en zij behoede ons,

De Barmhartige doe zijn aangezicht over ons lichten en zij ons genadig,

De Liefdevolle en Tedere verheffe haar aangezicht over ons en geve ons vrede.

Amen.


       
       
 

| Archief/Bijdragen | Archief 2003 | Marina's "Hoofdpagina" | Gastvoorgangers |

 
 

FV 2004-01-19 | © copyright 'De Duif', Amsterdam | deduif@xs4all.nl