Amsterdam, november 1996
SmILE staat voor Small, Intelligent, Light en Efficiënt.
De Zwitserse ingenieurs die in opdracht van Greenpeace een auto volgens
het SmILE-concept bouwden, namen de Renault Twingo als uitgangspunt. Ze
ontwierpen een zuinige motor, bespaarden op gewicht en brachten de luchtweerstand
naar beneden. Het resultaat was een auto die 3 liter benzine per 100 kilometer
verbruikt. Het SmILE-project van Greenpeace toont aan dat het voor autoproducenten
technisch mogelijk is om lichtere auto's op de markt te brengen die veel
minder benzine verbruiken dan de huidige, lichte auto's.
Wat zou het effect op het brandstofverbruik, en
dus op de CO2-emissie, zijn, als alle autoproducenten vanaf
heden hun lichtere auto's volgens het SmILE-concept zouden aanpassen? Deze
aanpassing noemen we "omSmILEn". Het gaat hierbij nadrukkelijk alleen
om nieuwe auto's die in de komende jaren op de markt zullen komen.
In de vooruitberekeningen van het effect van het "omSmILEn" op de CO2-emissie is in dit rapport uitgegaan van de omvang van het huidige park van lichtere benzine auto's, tot en met 1.050 kilogram. Dat is de groep auto's die nu reeds terug kan naar een brandstofverbruik van 3 liter per 100 kilometer. Buiten de berekening bleven de zwaardere typen personenauto's, en auto's op diesel en LPG. Ook bij deze auto's kan het brandstofverbruik en de CO2-emissie sterk naar beneden. Gegeven deze beperkingen, en de huidige en toekomstige technische mogelijkheden, valt een veel grotere reductie van CO2-emissie uit het "omSmILEn" van alle personenauto's te halen. Hieruit volgt dat de vooruitberekening zoals die in dit rapport is gemaakt een conservatieve schatting behelst.1
In de vooruitberekeningen is aangenomen is dat alle personenauto's op benzine tot en met 1.050 kilogram vanaf 1 januari 1998 in een periode van 11 jaar worden vervangen door nieuwe zuinige auto's, vergelijkbaar met de SmILE. De resulterende afname van de CO2-emissie is afgezet tegen de te verwachten CO2-emissies van het Nederlandse wegverkeer en de Nederlandse personenauto's in het jaar 2010. Daarvoor is gebruik gemaakt van vooruitberekeningen van het RIVM en de AVV ten behoeve van de Vervolgnota Klimaatverandering.
Uit de vooruitberekening blijkt dat het geleidelijk
"omSmILEn" van alle nieuwe lichtere typen personenauto's die rijden
op benzine, in het jaar 2010 leidt tot een reductie in de CO2-emissie
van 2,7 tot 3,6 miljard kilogram. Dat is een vermindering van circa 1,4
procent van de totale CO2-emissie in Nederland van 219 miljard
kilogram, die het RIVM voorziet voor het jaar 2010.²
Het is een vermindering van 11 tot 12 procent van de totale CO2-emissie
door het Nederlandse wegverkeer in het jaar 2010. Deze bedraagt in dat
jaar, met de voorziene beleidsmaatregelen volgens de prognoses van het
RIVM, naar schatting 26 tot 31 miljard kilogram.
De berekende reductie als gevolg van het "omSmILEN'
betekent een vermindering van 19 tot 22 procent van de totale CO2-emissie
door Nederlandse personenauto's, die naar schatting van het RIVM 14 tot
16 miljard kilogram zal bedragen in het jaar 2010 (alle cijfers afgerond).
Het "omSmILEn" levert daarmee een substantiële bijdrage aan de vermindering
van de CO2-emissies.
De in de afgelopen vijf jaar sterk toegenomen CO2-emissie
door personenauto's loopt in het jaar 2010 door het "omSmILEn" terug tot
een omvang van tussen de 11,6 en 12,6 miljard kilogram, afhankelijk van
het gevoerde overheidsbeleid. Dat is ruim onder het niveau van 1990 van
15,1 miljard kilogram. De CO2-emissie door het totale wegverkeer
in Nederland bereikt door het "omSmILEn", in combinatie met een pakket
additionele beleidsmaatregelen, in het jaar 2010 een niveau van 23,3 miljard
kilogram. Dat is net onder het niveau van 1990 van 23,8 miljard kilogram.
Indien die additionele maatregelen niet worden genomen,
komt de emissie na omSmILEn uit op een niveau van 27 miljard kilogram CO2
in het jaar 2010. Daarmee blijft de CO2-emissie doelstelling
van de Nederlandse regering voor het wegverkeer van 20,7 miljard kilogram
in het jaar 2010 in alle huidige beleidsscenario's uit het zicht. Om die
doelstelling te halen zijn verdergaande aanvullende beleidsmaatregelen
noodzakelijk.
Er zijn twee scenario's door RIVM/AVV doorgerekend,
die beiden de periode 1990 - 2010 beslaan:
In afbeelding 1 zijn het Klimaatnota-basisscenario
en het Klimaatnota-scenario weergegeven. In de afbeelding zijn ook de cijfers
van de werkelijke CO2-emissies, zoals berekend door het CBS,
weergegeven voor de jaren 1990 tot en met 1995.
Uit de afbeelding blijkt dat in de periode 1990
tot en met 1995 de CO2-emissie veroorzaakt door het Nederlandse
wegverkeer steeg van 23,8 naar 27,4 miljard kilogram. Duidelijk is verder
te zien hoe vanaf het jaar 2000 de extra beleidsmaatregelen van het Klimaatnota-scenario
zorgen voor een vermindering van de totale CO2-emissie van het
Nederlandse wegverkeer.
Afbeelding 2 laat zien hoeveel CO2-emissie
veroorzaakt wordt door personenauto's in Nederland. Ook hier is weer gebruik
gemaakt van de vooruitberekening van het RIVM en de AVV (Klimaatnota-basisscenario
en Klimaatnota-scenario).
Net als in afbeelding 1 blijkt
uit de CBS-cijfers in afbeelding 2 dat er tussen 1990
en 1995 een grote toename heeft plaatsgevonden van de CO2-emissie
door personenauto's. Deze emissies stegen in vijf jaar van 15,1 miljard
naar 17,2 miljard.
Afbeelding 2 laat verder zien
dat het alleen in het Klimaatnota-scenario, dus met de additionele beleidsmaatregelen,
lukt om de CO2-emissie van personenauto's onder het niveau van
1990 te krijgen.
Uit de afbeeldingen 1 en 2 kan ook geconcludeerd worden dat bij de huidige snelle groei van de CO2-emissie door het wegverkeer, uitstel van maatregelen de kans steeds verder verkleint om de NMP+ -doelstelling te halen.
In principe kan van elk type auto een SmILE-versie worden gebouwd. Omdat het nu al technisch mogelijk is voor de minder zware personenauto's, is in de vooruitberekening in dit rapport gekeken naar het effect van het "omSmILEn" van alle benzineauto's in Nederland tot en met 1.050 kilogram. Met andere woorden: de vooruitberekening laat zien wat het effect is op de CO2-emissie indien autoproducenten hun lichtere modellen vanaf 1998 slechts aanbieden met een zuinige motor en een gereduceerd gewicht, vergelijkbaar met de SmILE.
Tabel 1: Gangbare personenauto's op benzine, tot en met 1.050 kilogram (leeggewicht) | |
---|---|
Van de autotypen met een asterix (*) bestaan ook uitvoeringen zwaarder dan 1.050 kilogram | |
Merk | Type |
Alfa Romeo
Audi Austin Citroen Daewoo Daihatsu Fiat Ford Honda Hyundai Lada Lancia Mazda MG Mitsubishi Nissan Opel Peugot Renault Rover Seat Skoda Subaru Suzuki Toyota Volkswagen Volvo |
Alfasud sprint 1.7; Alfa 33*.
80 1.6 en 1.8. Mini 1000; Metro; Maestro; Montego*. AX; Saxo; ZX*; BX*. Nexia. Cuore; Charade; Valera; Applause. Cinquecento; Panda; Uno; Punto; Tipo*; Bravo 1.4 en 1.6; Regatta; Tempra*; Barchetta. Fiesta; Escort*; Orion*; Sierra*. Civic*; Integra; Concerto 1.5; Accord*. Pony; Exel; Stellar 1600. 1200; 2104 t/m 2107; Samara. Delta 1.3 en 1.6. 121; 323*; MX 5. MGF 1.8. Colt; Lacer 1.3 en 1.5. Micra; Sunny*; Almera 1.4; 100 NX 1.6. Corsa; Kadett; Astra 1.4* en 1.6*; Vectra 1.6; Tigra. 106; 205; 306 1.4, 1.6* en 1.8*; 309; 405 1.4, 1.6* en 1.9*. Express; Twingo; Clio; 9; 11; 19 1.4 t/m 1.8; Megane 1.4 en 1.6; 21 1.7*. Mini; 111; 114; 213. Marbella; Ibiza; Cordoba 1.4 t/m 1.8; Malaga; Toledo*. 105; 120; 130; 136 R; Favorit; Forman; Felicia. Mini Jumbo; Vivio; Justy; 1.6 'L'; 1.8 'L'*. Alto; Swift; Baleno; Capuccinno Turbo; X-90 1.6 INJ; Samurai 1.3; Vitara 1.6*. Starlet; Corolla 1.3 en 1.6*; Carina 1.6*; Paseo; Celica 1.6*; Polo; Golf 1.3 t/m 1.8*; Jetta 1.3 t/m 1.8*; Vento 1.4 t/m 1.8*. 340; 440; 460; 480. |
Tabel 1 geeft een overzicht van de meest gangbare personenautomodellen op benzine tot en met 1.050 kilogram, die daarmee in aanmerking komen om in een "SmILE-versie" op de markt te komen. Overigens zitten er bij deze lijst nogal wat modellen die niet meer geproduceerd worden, en zijn vervangen door nieuwere modellen.
Van deze autotypen reed volgens het CBS in 1995 in Nederland een wagenpark van 3,7 miljoen auto's rond. Die legden samen 45 miljard kilometer af en verbruikten 3,3 miljard liter benzine. Daarmee waren ze verantwoordelijk voor de emissie van 7,9 miljard kilogram CO2, zoals blijkt uit tabel 2.
Tabel 2: Enkele kenmerken van het Nederlandse autopark | |||
---|---|---|---|
Actieve autopark op 1 augustus 1995 | Nederlandse autopark | Waarvan rijdt op benzine | Waarvan minder weegt dan 1.050 kg |
Aantal (miljoen) | 5,6 | 4,6 | 3,7 |
Voertuigkilometers (miljard) | 90,0 | 63,0 | 45,0 |
CO2-emissie (mld kg) | 17,2 | 12,1 | 7,9 |
Bron: CBS
De vooruitberekening in dit rapport gaat er van uit dat alle autobezitters die in 1995 in bovenstaande lichtere typen auto's reden, vanaf 1 januari 1998 bij de aanschaf van een gloednieuwe auto een even zuinige benzineauto kopen als de SmILE van Greenpeace. Dit is het zogenaamde "omSmILEn". Er is verder van uit gegaan dat de autobezitters geleidelijk - over een periode van 11 jaar - zullen "omSmILEn". Het cijfer 11 is gekozen omdat de gemiddelde leeftijd van een personenauto als hij op de sloop terecht komt momenteel 11 jaar is.4
Ten slotte is er bij de berekening van het omSmILE-effect rekening mee gehouden dat de beleidsmaatregelen in de twee Klimaatnota-scenario's op zichzelf al leiden tot overschakeling op zuiniger personenauto's, en dus tot vermindering van de CO2-emissie per gereden autokilometer (namelijk 20 respectievelijk 25 procent reductie in het jaar 2010).5 6
Afbeelding 3 laat de effecten van het "omSmILEn" zien ten opzichte van de Klimaatnota-scenario's. Ten opzichte van het Klimaatnota-scenario levert het "omSmILEn" een reductie op van de CO2-emissie in het jaar 2010 van 2,7 miljard kilogram CO2. Ten opzichte van het Klimaatnota-basisscenario levert het "omSmILEn" een reductie op van 3,6 miljard kilogram CO2. In procenten uitgedrukt levert het "omSmILEn" 10,5 respectievelijk 11,8 procent minder CO2-emissie door het Nederlandse wegverkeer op in het jaar 2010.
Uit afbeelding 3 blijkt bovendien
dat ook het omSmILE-effect niet genoeg reductie oplevert om de NMP+-doelstelling
(reductie van de CO2-emissie tot een niveau van 20,7 miljard
kilogram in het jaar 2010) te halen. Bedacht moet echter worden dat "omSmILEn"
in dit scenario geen effect heeft op de CO2-emissie door de
zwaardere benzineauto's, de auto's op diesel en LPG, en het goederenvervoer
over de weg.
Afbeelding 4 toont het omSmILE-effect op de CO2-emissie van het Nederlandse personenautoverkeer. Ten opzichte van het Klimaatnota-scenario daalt de CO2-emissie in het jaar 2010 met 2,7 miljard kilogram CO2 tot een niveau van 11,6 miljoen kilogram. Dat is een reductie tot beneden het niveau van 1990. Ten opzichte van het Klimaatnota-basisscenario levert het "omSmILEn" een reductie van 3,6 miljard kilogram CO2 en daalt de emissie tot een niveau van 12,6 miljard kilogram (eveneens een substantiële daling ten opzichte van 1990). In procenten uitgedrukt is dat 19 respectievelijk 22,3 procent minder CO2-emissie door Nederlandse personenauto's in het jaar 2010.
Dit rapport is in november 1996 geschreven in opdracht van Greenpeace Nederland.
Voor vragen en opmerkingen over deze publicatie, of voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met CONTRAST Advies, kunt u contact opnemen met:
CONTRAST Advies - Milieu
Sint Ansfridusstraat 39
3817 BE Amersfoort
Tel: 033-4652806
Fax: 033-4659711
Terug naar de thuispagina van CONTRAST Advies - Milieu