- Maak een flash-movie van 350 bij 250 pixels. Sla deze in dezelfde plaats
op als schuif.fla. De afmetingen van de flash-movie zijn kleiner
dan van de foto's, die we willen laten zien.
- Maak naast deze schuif.fla een mapje met de naam fotos
en stop daar de foto's in. In dit voorbeeld heten ze f1.jpg en f2.jpg.
- Maak een laag met als naam menubalk, waarin je een passende (doorschijnende)
menubalk maakt.
- Maak daarboven een laag knoppen, met daarin twee knoppen (in dit
voorbeeld zijn dit twee rechthoekjes geweest) en noem de instances van deze
knoppen f1 en f2.
- Helemaal onderaan maak je een laag waarin de foto's geïmporteerd gaan
worden. Noem deze laag bijvoorbeeld foto's. Maak in de uiterse bovenhoek
rechts een rechthoekje (maakt niet uit hoe groot of met welke kleur) en zet
deze rechthoek om naar een movieclip met als naam bijvoorbeeld lijst.
Deze movieclip wordt door het script straks vervangen door een foto.
- Geef die movieclip als instancenaam de naam frame. Maak hier weer
een movieclip van, er komt dus een movieclip in een movieclip. Het werken
met movieclips geeft Flash de mogelijkheid om daar scripts aan toe te voegen.
In de movieclip kader komt dan de foto, en in movieclip houder
gaat gesleept en geschaald worden door de gebruiker.
- Maak een actielaag aan en plaats daarin de volgende acties:
f1.onRelease = function() {
loadMovie("fotos/f3.jpg","houder.frame");
}
f2.onRelease = function() {
loadMovie("fotos/f1.jpg","houder.frame");
}
Als je de movie test, moeten door het kikken op de knoppen de foto's al geladen
worden (in de movieclip kader, die zelf in de movieclip houder
zit wordt dan de foto). De foto's zijn nog wel te groot voor het kleine venster. |
|