Aan het College van B&W gemeente Leiden

Oegstgeest, 23 april 2008

betreft: Reactie op de Nota van Uitgangspunten-TVP

van: bewoners CvSteenishof nrs. 39 t/m/45


De aanleiding voor deze nota is de noodzakelijke herinrichting van het Trekvaartplein (TVP).
De woonsituatie dient te worden verbeterd, maar de koppeling die in deze nota wordt gemaakt met de aanleg van een ontsluitingsweg is geen verbetering, niet voor het autoluwe karakter van Poelgeest en niet voor de woonsituatie van het Trekvaartplein.


Wij maken bezwaar tegen de voorgestelde aanleg van een kompleet nieuwe hoofdontsluitingsweg.
Eerder hebben wij al aangegeven dat dit verspilling van gemeenschapsgeld is (zie brief 11nov.2006 van bewoners HdVrieslaan en CvSteenishof). Nu blijkt dat ook de bewoners van het TVP zelf helemaal niet om een brug gevraagd hebben.


In de gesprekken die wij als gezamenlijke belangenverenigingen “brug teveel” met de wethouders van beide gemeenten hebben gevoerd, blijkt dat het voorstel voor een nieuwe ontsluiting naar de Oegstgeesterweg overhaast en ondoordacht is genomen. Ook is er geen overleg geweest met betrokken bewoners over noodzaak en over alternatieve oplossingen. We zijn ook niet overtuigd dat er een probleem zou zijn waarvoor dit een oplossing zou zijn.


Poelgeest heeft zich samen met gemeente Oegstgeest verzet tegen een tweede ontsluiting van de wijk via een tunnel. Dan is het vreemd dat vervolgens toch weer aan een tweede ontsluiting wordt gedacht. Een autoluwe wijk als deze heeft dat niet nodig. Alleen voor hulpdiensten moeten er alternatieven zijn en de gemeenten hebben aangegeven dat die er al zijn. Ook de beslissing van Oegstgeest om de huidige tweede ontsluiting via de Steenishof af te sluiten ligt helemaal in de lijn van de opvatting dat één hoofdontsluiting voldoende is.


Het voorstel om een tweede hoofdontontsluiting aan te leggen, waarvan nu al vaststaat dat die vervolgens de belangrijkste ontsluiting zal worden, is dan ook onwenselijk en pure geldverspilling.

Onwenselijk, omdat:


Onnodig, omdat


In de nota wordt voorgesteld om de zg. lage boogbrug aan te leggen. De keuze voor een kwalitatief slechtere brug (want lagere doorvaarthoogte) is echter een ongeloofwaardige keuze als HOOFDontsluiting; hiervoor is namelijk de Heukelsbrug met een goede doorvaarthoogte gebouwd.


De voorgestelde tweede ontsluiting ligt aan de verkeerde kant, want aan dezelfde westkant van de wijk waar al een brug is aangelegd, waardoor het voor 80% van de bewoners niet uitmaakt of er wel of geen tweede ontsluiting is*. Bij stremming op deze weg biedt alleen een ontsluiting aan de oostkant een oplossing. Daarvoor biedt de voorgestelde ontsluiting geen oplossing.



Verdere opmerkingen betreffen de cijfers in de Nota van Uitgangspunten.


We hebben helaas moeten constateren dat de keuze voor een extra hoofdontsluiting onvoldoende doordacht is en dat men de nadelen voor betrokken bewoners onderschat heeft. In plaats van eerst te luisteren naar wensen en opvattingen is dat pas op de tweede plaats gekomen. We hopen dat er desondanks voldoende ruimte is om uit het conflikt te komen en dat men het voornemen tot aanleg van een brugontsluiting opnieuw in overweging neemt.


Hoogachtend,

mede namens bewoners Cornelis van Steenishof nrs. 39 t/m 45


Frank ter Beek

C.van Steenishof 43

2341 PN Oegstgeest



Bijlagen: - brief 11nov.2006 ondertekend door bewoners HdVrieslaan en CvSteenishof

* de sterretjes verwijzen naar een kaart in de bijlagen:

  1. NvU. pag 30: er gaat in de avondspits ruim het dubbele hoeveelheid verkeer over de brug de wijk in dan nu via de Oegstgeesterweg. (174 ipv 84) (84 = 1304-1220)

  2. Schetsontwerp Gemeente Leiden: 80% van de wijk rijdt dezelfde route over de AW van Bosselaan; aan de oostkant is geen ontsluiting.

  3. Samenvatting intensiteiten in tabel: Een nieuwe brug wordt meteen een nieuwe hoofdontsluiting: 37% gaat nog over de Lange Voort en 63% over de nieuwe brug

  4. Aanvullend luchtkwaliteitsonderzoek, bestemmingsplan Poelgeest: Nu al rijdt er 20.000 voertuigen/etm. over de Oegstgeesterweg; met een brug erbij wordt dat 25.640.

  5. Verkeersintensiteiten Poelgeest, Volgens tellingen gaat niet 7736, maar 3130 mvt/etm. de wijk in en uit.

  6. Provinciale Ecologische Hoofdstructuur: de uitbreiding van het plangebied ligt in de EHS. http://www.xs4all.nl/~beekterf/Poelgeest/pEHS4.JPG Zie ook http://www.xs4all.nl/~beekterf/