10 stappenplan |
|
|
10 stappen voor advies en hulp bij ontwikkelings-, leer- en gedragsproblemen
Samenvatting van onze meer dan 10-jarige ervaring als ouder met een kind met een onzichtbare handicap.
Wij zijn enkele van de meer dan 15.000 ouders, die U reeds voor gingen langs deze weg.
Wij voelden ons vaak als pionier, maar vonden steun bij elkaar.
1.Constateer probleem |
|
|
Meestal constateer je zelf een probleem. Soms maken anderen je erop
attent. Je zou best eens advies willen hebben bij de opvoeding van je kind.
Je zou graag een deskundige hebben, die met jou naar je kind kijkt.
Je gaat hulp zoeken. Bespreek je zorgen met je huisarts. De huisarts geeft een verwijzing naar een kinderarts.
Bij leer-problemen is dikwijls het rapport of afwijkend gedrag de
aanleiding tot een gesprek met de docent. De docent zal je verder
verwijzen naar diensten als de OBD, die de diagnose kunnen stellen
en je advies geven.
2.Diagnose stellen |
|
|
Door de kinderarts wordt een diagnose gesteld. Aan de hand van wat jij vertelt
over je belevenissen tot nu toe en de eigen waarneming komt de
kinderarts tot een mening. Soms is het nodig dat andere artsen
naar je kind kijken. Eventueel kan pas na observatie duidelijkheid
worden gegeven. Een kinderarts kan lichamelijke oorzaken uitsluiten.
Bij oudere kinderen kan de orthopedagoog de diagnose van leer-
en gedragsproblemen stellen. Ook deze deskundige kan testen en
observaties moeten doen, voordat zij een diagnose kan stellen.
Voor lichamlijke oorzaken kan zij de huisarts vragen om advies.
3.Behandelvoorstel |
|
|
De arts/orthopedagoog komt al dan niet met een voorstel tot behandeling.
Hier is al een heel aantal mogelijkheden,
afhankelijk van de problemen en de leeftijd.
Meestal zal deze niet zelf het behandelingsvoorstel uitvoeren.
Verwijzingen kunnen zijn naar:
(Kinder-) fysiotherapie
Baby massage
MKD= Medisch kleuter dagverblijf
Spel-therapie
Faalangst-training
Groepstherapie
4. Hulp zoeken |
|
|
Dan volgt de stap een hulpverlener
te zoeken. Op deze website van Balans Arnhem vindt u een lijst van
hulpverleners met hun telefoon nummer (sociale kaart)
Elke hulpverlener heeft zijn of haar eigen specialisatie
5.Behandelplan |
|
|
De hulpverlener stelt een behandelplan voor, na eventueel (nog een gespecialiseerde)
observatie en na het lezen van het diagnose verslag.
Het voorstel wordt met de betrokkene(n) besproken.
6.Doelen/tijd |
|
|
In het behandelplan worden de doelen vastgelegd.
Met jou en/of met je kind wordt dit doorgesproken.
Duidelijk moet voor alle betrokkenen zijn waar de behandeling
toe moet leiden, goed voor is. Vraag dingen, die niet duidelijk zijn.
Verder wordt een tijdsduur van de behandeling afgesproken.
Een raming van de kosten dient ook te worden gemeld.
7.Behandeling |
|
|
De behandeling vindt plaats. Soms mogen ouders erbij
aanwezig zijn, soms geeft de therapeut er de voorkeur
alleen met het kind te zijn.
8.Evaluatie |
|
|
Na afloop van de behandelings periode vindt een evaluatie plaats.
Er wordt samen gekeken of de behandeling geholpen heeft.
Met andere woorden zijn de doelen bereikt.
Bevindingen kunnen schriftelijk vastgelegd worden voor in het
persoonlijk dossier. Volgende hulpverleners kunnen die dan eventueel inzien.
Soms kan nog een tweede periode van behandeling nodig zijn.
9.Advies toekomst |
|
|
Soms geeft de behandelaar een advies voor de toekomst.
Schrijf het in het kort op onder vermelding van de naam en telefoonnummer.
Voeg het bij het personnlijke dossier. Een advies is altijd handig, zeker om later nog eens op terug te komen.
10.Voorlichting |
|
|
Vele mensen zijn nieuwsgierig naar je tocht met je kind langs de hulpverlening.
Lees eens wat voorlichtings materiaal van Balans of een van de boeken.
Voor kinderen is er ook het een en ander te lezen.
BALANS Arnhem en omstreken: "Geen brug te ver!" EURO?
|
| | | | | | | | | |