Reactie op Parool Artikel 29 juni
Overheid verkoopt onzin cijfers
Beste meneer Steinmetz, Mooi artikel in het Parool van gisteren. Volgens mij klopt het hier en daar nog niet helemaal, maar de sociale dienst zal u ook niet wijzer maken dan ze nodig vinden. Volgens mij is de boekhouding aldaar nl een puinhoop. Neem het probleem van de te hoge jaaropgaven. Jaarlijks bezoeken vele bijstandsgerechtigden een sociaal-juridisch spreekuur, omdat ze problemen hebben met de huursubsidie. Wat wil namelijk het geval? De sociale dienst verstrekt soms te hoge jaaropgaven, dwz het brutobedrag dat opd e jaaropgave staat en het daarbij behorende bedrag aan ingehouden premies en belastingen is dan veel te hoog. Het brutobedrag hoort dan ongeveer bij iemand die een inkomen heeft van zeg 120% van het minimumloon, terwijl de client netto slechts 70% van het minimumloon heeft als alleenstaande. En aangezien de huursubsidie uitgaat van de brutobedragen, krijgen die mensen te maken met intrekking van of tenminste korting op hun huursubsidie, terwijl ze alleen maar netto een bijstandsuitkering hebben. Dus bijvoorbeeld iemand heeft het hele jaar door netto alleen maar de uitkering voor een alleenstaande in de bijstand, maar krijgt een veel te hoge jaaropgave waar een veel te hoog brutobedrag op staat en dan volgt een korting van de huursubsidie, die onterecht is. Nou is het probleem dat veel ambtenaren die het eerste lijns werk doen niet weten dat er een speciaal formulier is, dat je kunt invullen en dan krijg je een herziene jaaropgave en dan is het probleem opgelost. Ze doen daar soms heel moeilijk over. En het komt zelfs voor, dat het niet wordt gecorrigeerd en dat de client dan ter aanvulling om de korting op de huursubsidie ongedaan te maken een woonkostentoeslag krijgt uit de bijzondere bijstand!! Dat is natuurlijk helemaal fout (want kost de gemeente extra en onnodig geld) Maar waar het mij nu om gaat is, dat ik een keer met de afdeling financien hierover gebeld heb en die zeiden dat het probleem van de te hoge jaaropgave 'jaarlijks honderden malen voorkomt'. Hoe kan dat nu? Dan gaat het om veel geld.. Stel, er zijn 200 jaaropgaven 3000 euro te hoog. Dat is 600.000 euro. Dat moet je toch merken in je boekhouding, die klopt dan toch niet meer? Volgens mij gaat het als volgt. De gemeente krijgt een bedrag van het rijk om bijstandsuitkeringen mee te financieren. Een deel moeten ze zelf bijleggen. Dan betalen ze de uitkeringen netto uit. En dragen weer belasting en premies af aan het rijk,. Als die honderden jaaropgaven te hoog zijn, dan dragen ze toch onnodig teveel af? Maar van het te hoge brutobedrag dragen ze niet alles weer af. Maar bv 40%. Dus waar blijft die 60% dan, als de client alleen maar zijn netto-bijstandsuitkering heeft gekregen.? Veel geld de mist in, volgens mij. Voor de invoering van de nieuwe bijstandswet WWB maakte het voor de gemeente niet veel uit, want onder de NABW geschiedde de uitbetaling op declaratiebasis. Dus de gemeente declareerde gewoon wat ze aan bruto-uitkeringen hadden betaald en dat kregen ze dan vergoed. Er zijn dan wel tonnen de mist in, maar dat kostte de gemeente geen geld. Of weinig, als je rekent dat ze een deel zelf moesten betalen. Of....het was een boekhoudkundige truc van de gemeente om het deel wat ze officieel zelf moesten betalen op deze manier via een omweg toch via het rijk te financieren....Het kan ook zijn dat ze op die manier in het verleden allerlei extra reintegratietrajecten financierden, waarvoor ze eigenlijk geen geld behoorden te hebben, want in het verleden kwam het vaak voor, dat iemand bij een reintegratiebedrijf wanneer hij daar door de sociale dienst naartoe werd gestuurd, een BLANCO formulier voor de aanvraag van bijzondere bijstand voor het reintegratietraject moest ondertekenen, daarvoor werd je dan onder druk gezet. Dat formulier werd dan buiten aanwezigheid van de client ingevuld en die werd verder ook niet op de hoogte gesteld, die hoorde daarna niets meer. Tegenwoordig (de afgelopen twee jaar) komt dat volgens mij niet meer voor, althans ik heb er in deze periode geen gevallen meer van gehad. (Dat zegt ook niet alles) Maar onder de nieuwe WWB zijn ze gaan budgetteren. Dus als de jaaropgave dan te hoog is dan schiet de gemeente er geld bij in, want ze krijgen niet meer van het rijk. Of mis ik nu een manier van werken? Het kan daarom zijn, dat men bij de nieuwe WWB wel begonnen is het probleem van de te hoge jaaropgaven aan te pakken. En dat ze daarom nu plotseling zoveel geld overhouden, zeggen ze althans. En niet door de huisbezoeken. Het is trouwens sowieso zo, dat er onverklaarbare verschillen zitten in jaar opgaven van mensen, die precies dezelfde uitkering met dezelfde inhoudingen hebben. Dus als twee mensen een standaardgeval zijn van een alleenstaande, die het hele jaar door een uitkering had, en alleen inhouding van de nominale ziekenfondspremie, dan hebben ze vaak toch verschillende jaaropgaven. Ik heb dat nooit begrepen. Kortom, misschien iets voor de kom kommer tijd, of is dat tegenwoordig niet meer? |