Verslag
sociale
dienst amsterdam
Bespreking Overleg Sociale Dienst en Cliëntenraad
Datum
bespreking 14 december 2004
Deelnemers Dhr. Mendel, dhr. B.A.W. Winkel, dhr. J.W. ter
Bruggen, dhr. H. Kroon, dhr. F.A.M. Segers (met bericht verlaat), dhr. Bijma,
mw. J. van der Vliet, dhr. T. Veenboer, mw. J. Plukker, dhr. E. Marsman
Dhr.
M. Masthoff, mw. A. van Tiggelen, dhr. C. Hulsman, dhr. W. Husers
1. Opening en vaststelling agenda
·
Aan de agenda wordt
toegevoegd, onder Mededelingen: Verordening cliëntenparticipatie DWI.
2.
Verslag 12 oktober
2004
·
Correctie blz 1,
Deelnemers: Onder de deelnemers dient ook genoemd te worden dhr. E. Marsman.
·
Correctie blz. 7, 3e
alinea: “Dhr. Te Winkel” moet zijn “Dhr. Winkel”.
2a. Actielijst
·
Ad actiepunten
“Informatie over de uitrol klantmanagement aan cliënten aanbieden via Sociale
Dienst Post” en ´ schriftelijke samenvatting uitrol Klant in beeld aan de
cliëntenraad geven”: Deze informatie is nog niet beschikbaar, actiepunten
blijven gehandhaafd.
·
De actielijst is
bijgewerkt.
2b. Mededelingen
·
Wijziging pakket Agis
ziektekostenverzekering per januari 2005:
Dhr.Hulsman deelt mee dat in 2005 de premies van de
aanvullende verzekeringen AV en AV Plus lager worden door een bijdrage van de
gemeente. Daar staat tgenenover dat de nominale maandpremie verhoogd wordt met €
5,50 in verband met de no-claim-regeling. Afhankelijk van de zorgconsumptie kan
de cliënt een teruggaaf ontvangen na afloop van het verzekeringsjaar. De
gemeenteraad neemt morgen 16 december bij de begrotingsbehandeling 2005 een
beslissing over de premiecompensatie 2005. Het voorstel is om (vanwege de
afgenomen armoedemiddelen) 50% van de premieverhoging te compenseren; dit jaar
werd 100% gecompenseerd.
Op een vraag van dhr. Marsman antwoordt dhr.
Hulsman dat de no-claim-regeling geen betrekking heeft op de aanvullende
verstrekkingen.
Mw. Plukker stelt dat chronisch zieken hun
zorgconsumptie niet kunnen beperken. Dhr. Hulsman antwoordt dat de
no-claim-regeling rijksbeleid is. Cliënten van de SDA kunnen wel gebruik maken
van de regeling chronisch zieken.
Op een vraag van dhr. Ter Bruggen antwoordt dhr.
Hulsman dat cliënten die geen gebruik maken van het Agis-pakket, eenmaal in het
jaar aangeschreven worden door de dienst om zich aan te melden.
·
Overgang WVG:
Dhr. Masthoff deelt mee dat de uitvoeringstaak WVG vanaf 1 januari niet meer
onder de SDA valt maar ondergebracht is bij DMO. Het SDA-personeel dat deze
taak nu uitvoert, zal op detacheringsbasis geplaatst worden bij DMO. Op iets
langere termijn zal (ook voor de WVG-afdeling) nog een efficiëntieslag plaatsvinden
binnen DMO, waarbij ook de ondernemingsraden betrokken zullen worden. Op een
vraag van dhr. Winkel antwoordt dhr. Masthoff dat naar verwachting de overgang
per 1 januari 2005 geen problemen oplevert, aangezien zowel dossiers als
personeel volledig overgedragen worden.
·
Positie Sociaal
Raadslieden:
Dhr. Masthoff deelt mee dat de sociaal raadslieden per 1 april 2005 uit de
Stopera vertrekken; per 1 maart 2005 gaan de loketten in de Stopera dicht voor
cliënten. De taken worden overgeheveld, waarbij 4 fte in de stadsdelen gaan
werken. Over de implementatie gaat dhr. Hulsman overleggen met de decentrale
werkgevers.
·
Verordening
cliëntenparticipatie DWI:
Dhr. Ter Bruggen is verbaasd over het bestaan van
een verordening cliëntenparticipatie van 11 december 2003, die grote
overlappingen vertoont met het rapport Tien Bouwstenen. De verordening was de
werkgroep implementatie cliëntenparticipatie DWI niet bekend.
Dhr. Masthoff antwoordt dat deze verordening genoemd werd in de brief van de
wethouder d.d. 1 juli 2004 n.a.v. Tien Bouwstenen, en dat in de brief van dhr.
Masthoff d.d. 11 oktober 2004 n.a.v. Tien Bouwstenen gemeld wordt dat de nieuwe
verordening dient aan te sluiten op de huidige verordening. Mw. Van Tiggelen
vult aan dat zij zal nagaan of de verordening in de werkgroep op tafel is
gekomen m.b.t. de aanpassing n.a.v. het duale stelsel.
Dhr. Mendel stelt met zware teleurstelling vast dat
mw. Van Meerten van de Bestuursdienst de wethouder negatief geadviseerd heeft
over de financiële middelen (€ 30.000) voor de implementatie van de
cliëntenparticipatie DWI. Hij schetst de achtergrond van deze € 30.000,
beginnend van 2 ½ jaar geleden, destijds bedoeld voor de facilitering van de
cliëntenraad.
Dhr. Masthoff antwoordt dat de wethouder degene is die een besluit neemt en dat
er nog geen besluit is genomen n.a.v. het advies van mw. Van Meerten. Dhr.
Masthoff vraagt dhr. Mendel wat er momenteel stokt vanwege ontbrekende
financiering.
Dhr. Mendel antwoordt dat scholing en werving de voornaamste posten zijn. Hij
is van mening dat het met het oog op de onafhankelijkheid van de cliëntenraad
beter is als niet alle (financiële) zaken via SDA/DWI lopen.
De werkgroep implementatie zal half januari aan
dhr. Masthoff een voordracht van 3 personen leveren voor de functie van
secretaris (structureel). Dhr. Masthoff oppert de mogelijkheid om structureel
een post voor scholing op te nemen, met wellicht voor 2005 een hoger bedrag
vanwege de te verwachten personele wisselingen.
Dhr. Winkel heeft begrepen dat de begroting
cliëntenraad 2005 al vastligt.
Dhr. Hulsman antwoordt dat alleen de buitenmuren van de begroting vastgesteld
zijn. De invulling van de posten kan de cliëntenraad via de werkgroep alsnog
indienen.
3.
Wet Kinderopvang
·
Dhr. Hulsman deelt
mee dat inmiddels alle cliënten die gebruik maken van de SDA-kinderopvang zijn
opgeroepen (inclusief een herhaalde oproep), en dat de meesten gekomen zijn en
een toekenning gekregen hebben voor de gemeentelijke toelage. Voor de aanvraag
van de belastingtoelage worden zij zonodig bijgestaan door de SDA. De SDA
coördineert de kinderopvang nu ook voor de inburgeraars en (in opdracht van de
stadsdelen) voor studenten en tienermoeders.
·
Dhr. Ter Bruggen
vraagt of potentiële gebruikers van kinderopvang niet afgeschrikt worden door
de berichten dat een grotere bijdrage gevraagd wordt.
Dhr. Hulsman antwoordt dat in de brieven en ook via de kinderdagverblijven
nadrukkelijk is gecommuniceerd dat bijna alle SDA-aanvragers 100% vergoed
zullen krijgen. Op dit moment komen er kinderdagverblijven in de moeilijkheden
door vraaguitval van de kant van particulieren. Dhr. Hulsman hoopt dat een
gunstig bijverschijnsel hiervan zal zijn dat te dure kinderdagverblijven
weggeconcurreerd worden.
4.
“Betalen op Maat”
·
Dhr.
Hulsman vervangt dhr. Koster, en geeft een uiteenzetting van de stand van
zaken. De cliënten zijn over “betalen op maat” geïnformeerd via de Sociale
Dienst Post. Omdat het achteraf verrekenen van inkomsten veel problemen
oplevert, gaat in de nabije toekomst de uitkering pas betaald worden na
ontvangst van de inkomstenverklaring van de cliënt. Indien de cliënt de
inkomstenverklaring tijdig aanlevert, blijft de dag van uitbetaling hetzelfde.
De meeste cliënten (waaronder alle nieuwe) ontvangen de uitkering aan het eind
van de maand. Voor degenen die de uitkering eerder ontvangen, blijven de
inkomsten vooralsnog achteraf berekend worden, omdat anders de uitkering
feitelijk verschoven zou worden.
·
Dhr.
Ter Bruggen betreurt het dat er geen vertegenwoordiger van de cliëntenraad
betrokken is geweest met dit onderwerp. Dhr. Hulsman oppert dat de cliëntenraad
betrokken kan worden wanneer het onderwerp van de dag van uitbetaling aan de
orde komt in de Dienst Werk en Inkomen.
·
Dhr.
Kroon wijst erop dat een verschuiving van de betaaldatum cliënten in problemen
zou kunnen brengen. Dhr. Masthoff beaamt dit, en geeft aan dat hij daarom zeer
terughoudend is bij het eventuele opschuiven van de betaaldatum voor bestaande
cliënten. Hij heeft de opdracht uitgezet om te onderzoeken hoeveel cliënten
momenteel een betaaldatum vóór het eind van de maand hebben, en hoeveel het zou
kosten om deze cliënten met inzet van een eenmalige compensatie over te zetten
naar uitbetaling aan het eind van de maand. Bij het UWV is al ervaring met een
voorschot m.b.t. verschuiving van uitbetaling.
5.
Juridisch
Kader Huisbezoek “Klant in Beeld”
·
Dhr.
Masthoff deelt mee dat, in tegenstelling tot het bericht hierover van de
bijstandsbond, dhr. Mandemakers niet aanwezig zal zijn in het forum over het
huisbezoek vandaag 14 december. Hiertoe heeft dhr. Masthoff alsnog besloten
naar aanleiding van het politieke karakter van het forum; de wethouder zou in
dit licht als enige vertegenwoordiger van het gemeentebeleid geschikt zijn.
·
Dhr.
Husers zet de belangrijkste punten uiteen van het Juridisch Kader Huisbezoek
“Klant in Beeld”, het huisbezoek bij bestaande cliënten. Het huisbezoek vindt
alleen plaats bij medewerking van de cliënt. Indien de cliënt geen medewerking
geeft, wordt een afspraak op het kantoor gemaakt op zeer korte termijn. Worden
n.a.v. die afspraak en bestandskoppelingen geen onrechtmatigheden gevonden, dan
wordt het rechtmatigheidsonderzoek voortgezet zonder huisbezoek. Worden er wel
signalen van fraude geconstateerd, dan volgt wel een huisbezoek, dat bij
weigering van de cliënt kan leiden tot opschorting c.q. beëindiging van de
uitkering.
·
Dhr.
Ter Bruggen is bezorgd over de ondervraging van de buren, het zogenaamde
omgevingsinterview.
Dhr. Husers benadrukt dat dit middel uiterst zorgvuldig ingezet zal worden, met
als harde voorwaarde een gegrond vermoeden van fraude.
·
Dhr.
Ter Bruggen heeft signalen ontvangen dat bij weigering van het huisbezoek door
de cliënt gedreigd wordt met beëindiging van de uitkering.
Dhr. Masthoff antwoordt dat een dergelijke dreiging ongeoorloofd is. Er wordt
een folder “huisbezoek klant in beeld” gemaakt, die bij het huisbezoek
overhandigd wordt, zodat de cliënt achteraf ook de gang van zaken kan plaatsen
en controleren. In goed overleg met de DWI laat dhr. Masthoff ook een folder
“huisbezoek nieuwe aanvraag” maken. Het huisbezoek nieuwe aanvraag valt onder
de verantwoordelijkheid van DWI, en heeft andere regels dan het huisbezoek
klant in beeld. Op het verzoek van dhr. Ten Bruggen en dhr. Marsman om deze
folder beschikbaar te stellen aan de cliënt vóór de dag van het huisbezoek,
antwoordt dhr. Masthoff dat dit niet gedaan wordt omdat het doel van het
huisbezoek (waaronder vaststellen huissituatie) hierdoor ondermijnd zou worden.
·
Dhr.
Kroon vraagt wat bij verdenking van fraude de juridische grond is voor een
gedwongen huisbezoek. Valt dit dan onder opsporing?
Dhr. Husers antwoordt dat bij verdenking van fraude het huisbezoek niet
gedwongen is in die zin dat er binnengegaan zou worden met de juridische grond
van last. Het niet toestaan kan in geval van fraudeverdenking wel consequenties
hebben voor de uitkering. Er is dan nog steeds geen sprake van opsporing. Wel
zal in deze situatie iemand van de sociale recherche ingeschakeld worden.
·
Mw.
Plukker geeft aan dat de huisbezoeken in de praktijk minder zorgvuldig
verlopen, en dat zelfs in het door de dienst opgemaakte verslag soms de
onbehoorlijke bejegening vastgelegd is.
Dhr. Masthoff adviseert haar in voorkomende gevallen een klacht in te dienen.
Dhr. Husers benadrukt dat het project “Klant en beeld” strak toeziet op de
juiste werkwijze van de medewerkers, en klachten en bezwaarschriften zeer
serieus neemt.
·
Dhr.
Marsman is bezorgd dat er een soort hetze-sfeer ontstaat zoals hij die ervoer
tijdens de megabanenmarkt, waarbij de stress cliënten de energie ontneemt om
een klacht in te dienen.
Dhr. Husers benadrukt dat alleen in geval van fraude hard opgetreden wordt. Hij
hoopt dat de cliëntenraad helpt om te communiceren dat een standaard-huisbezoek
bij een bestaande cliënt zeker niet de vorm en het gewicht van een huiszoeking
krijgt.
·
Dhr.
Veenboer is van mening dat een cliënt van te voren dient te weten wat er wel en
niet gevraagd mag worden, en wat wel of niet het gevolg is wanneer er geen
antwoord gegeven wordt.
Dhr. Masthoff antwoordt dat er naar legitimatie gevraagd wordt, en dat er
verder vragen gesteld worden m.b.t. het vaststellen van de rechtmatigheid van
de uitkering.
·
Mw.
Van der Vliet vraagt naar de juridische status van het huisbezoek m.b.t.
artikel 12 van de EVRM (eerbiediging van de rechten van de mens). Ze vraagt of
met het huidige juridisch kader de oude stukken vervallen zijn, waarin ook
sprake was van het maken van foto’s. Zij geeft aan dat in de feitelijke
praktijk beëindiging plaatsvindt zonder dat sprake is van echte fraude, en
cliënten niet-kloppende verhoorverslagen moeten tekenen.
Dhr. Masthoff antwoordt dat bij zijn weten niet gefotografeerd wordt. Het
verslag van het gesprek – er is geen sprake van een verhoor – wordt aan de
cliënt voorgelezen. Wanneer de cliënt akkoord is met de tekst, wordt hem
gevraagd te tekenen; zonodig wordt de tekst gewijzigd. Het huisbezoek voldoet
aan juridische maatstaven. Wanneer de werkwijze in de praktijk niet overeenkomt
met het juridisch kader, wordt geadviseerd dit (met documentatie) aan de kaak
te stellen. Dhr. Husers vult aan dat in het verleden te vaak en onnodig
verklaringen werden vastgelegd. Volgens de nieuwe richtlijn gebeurt dit nu
alleen als er een probleem is.
·
Mw.
Van der Vliet vraagt tot hoe laat de huisbezoeken plaatsvinden. Ze wil criteria
die gehanteerd worden om vast te stellen of sprake is van samenwoning. Ze wil
dat de mogelijkheid van een omgevingsinterview vervalt. Ze wil dat de duur van
de opschorting verlengd wordt van 3 dagen naar een week. Ten slotte wil zij
weten wat de fraudeprofielen zijn.
Dhr. Masthoff antwoordt dat de eerste poging tot huisbezoek overdag verricht
wordt, niet vroeger dan ongeveer 8 uur. Wanneer niemand aangetroffen wordt,
vindt de tweede poging plaats buiten kantooruren. In de notulen zal worden
opgenomen hoe laat het huisbezoek ten vroegste en ten laatste plaats kan vinden
(actie mw. Van Tiggelen).
·
Note:
de normale tijden zijn de volgende: de handhavingsspecialisten komen omstreeks
07.00 uur in dienst, bereiden de zaken nog even voor en gaan tussen 07.30 uur
en 11.00 uur in ieder geval op huisbezoek. De vervolghuisbezoeken vinden plaats tot en met 19.00 uur in de
avond. In het kader van Klant in Beeld kan het voorkomen dat de huisbezoeken
plaatsvinden na 19.00 uur en op zaterdag.
·
De
fraudeprofielen zijn momenteel nog niet beschikbaar, en bovendien is het de
vraag of die openbaar gemaakt zullen worden.
·
Dhr.
Segers vraagt naar de achtergrond van de verschillen tussen het huisbezoek voor
nieuwe cliënten en het huisbezoek voor bestaande cliënten. Hij vraagt of ook cliënten
in sociale pensions, in een inrichting (met woning buiten de inrichting) en
langdurig verblijvend in het ziekenhuis op die locaties een huisbezoek kunnen
krijgen.
Dhr. Husers antwoordt dat de verschillen samenhangen met de jurisprudentie. Zo
kan het huisbezoek bij nieuwe cliënten wel en bij bestaande cliënten niet
afgedwongen worden op straffe van beëindiging. Cliënten in een inrichting of
ziekenhuis krijgen daar geen huisbezoek; cliënten in een sociaal pension kunnen
wel een huisbezoek krijgen. Dhr. Masthoff vult aan dat de verwachting niet is
dat alle bestaande cliënten een huisbezoek krijgen. De besluitvorming over wie
van de bestaande cliënten een huisbezoek krijgen, zal uiterlijk eind januari
plaatsvinden.
·
Dhr.
Winkel vraagt als vertegenwoordiger van de Stichting Gehandicaptenoverleg
Amsterdam of de medische dossiers beschikbaar zijn bij het huisbezoek. Indien
de aanwezigheid van een buddy noodzakelijk is, hoe wordt dit dan geregeld?
Dhr. Husers antwoordt dat de gegevens “medische beperkingen” normaliter
aanwezig zijn en meegenomen worden op huisbezoek; hieraan wordt specifiek
aandacht besteed in de werkinstructie van de medewerkers. Naar bevind van zaken
wordt het huisbezoek aangepast (zoals in het geval dat een buddy aanwezig dient
te zijn), en wordt er zorgvuldig naar een goede oplossing gezocht.
·
Dhr.
Winkel zal dhr. Husers buiten het overleg benaderen met een casus betreffende
een erfenis (dus vermogen) toegewezen met de voorwaarde dat niet verkocht zal
worden.
·
Mw.
Plukker vraagt of de cliënt in geval van verdenking van fraude verteld wordt,
van wat voor fraude hij verdacht wordt. Verder is zij bezorgd wat er gebeurt
wanneer een cliënt langer in een ziekenhuis verkeert en daardoor niet van
huisbezoeken en uitnodigingen op de hoogte is.
Dhr. Husers antwoordt dat de cliënt in voorkomende gevallen ook verneemt van
wat voor fraude hij verdacht wordt. Hij deelt de zorg van mw. Plukker m.b.t.
bijvoorbeeld ziekenhuisopname. In de praktijk zal opschorting of beëindiging
niet altijd verkomen kunnen worden, maar wel kan zeer snel hersteld worden op
grond van aanvullende informatie. Dhr. Masthoff adviseert om in geval van bijv.
ziekenhuisopname de dienst op de hoogte te stellen.
6.
Rondvraag
en sluiting
·
Dhr.
Bijma stelt een vraag over de uitvoering van de tegemoetkoming van € 60,-- ter
aanvulling van de AOW waartoe de Tweede Kamer heeft besloten.
Dhr. Hulsman antwoordt dat de uitvoering geregeld is door de SVB. De SDA brengt
zelf een kleine aanpassing aan zodat het bedrag niet meegerekend wordt voor de
bijstandsaanvulling van de AOW.
·
Dhr.
Ter Bruggen wijst erop dat het aanstaande overleg een mijlpaal is: de
cliëntenraad is in 1990 opgericht (met een verordening uit 1991). Het zou een
goed moment zijn voor een inventarisatie van wat de cliëntenraad bewerkstelligd
heeft.
Dhr. Masthoff voegt hieraan toe dat in 2005 ook een passende afsluiting op zijn
plaats zal zijn van de overleggen van de SDA met de huidige cliëntenraad.
·
Dhr.
Marsman vraagt m.b.t. het huisbezoek of de cliënt zijn hele dossier ter inzage
moet geven. Hij is bezorgd dat wanneer een cliënt dit niet wil, het opgevat
wordt als tegenwerking.
Dhr. Masthoff antwoordt dat de medische dossiers niet ter inzage hoeven te
worden gegeven bij huisbezoek. De medische expertise en uitvoering ligt bij de
keuringsarts, die advies uitbrengt aan de dienst. Dhr. Masthoff is er een
voorstander van dat de cliënt van DWI een informatieset zal krijgen waarin o.a.
rechten en plichten, reïntegratie en bijzondere bijstand uiteengezet worden.
·
Mw.
Van der Vliet vraagt wat de zogenaamde beheersteams zijn.
Dhr. Masthoff antwoordt dat de bestaande klanten van de SDA DWI-proof gemaakt
worden, en in afwachting van de implementatie van de DWI-klantenteams opgenomen
worden in de SDA-beheersteams. Op deze manier blijven de betreffende cliënten
DWI-proof en gereed voor een soepele overgang naar DWI.
·
Mw.
Van der Vliet vraagt waarom aanvragen van chronisch zieken zo vaak afgewezen
worden.
Dhr. Hulsman antwoordt dat de dienst zich bij de regeling chronisch zieken
baseert op het advies van de GGD. Indien de GGD een bedrag voorstelt, voegt de
SDA aan dat bedrag een toeslag van 40% toe en maakt de regeling structureel.
·
Dhr.
Winkel wenst iedereen prettige Kerst en een gelukkig nieuw jaar.
·
Dhr.
Mendel dankt de notulist, aanwezig voor de laatste keer, voor het goede niveau
van de notulen.
·
Dhr.
Mendel sluit de vergadering, en spreekt hierbij de nieuwjaarswens uit dat
dienst en cliënten, met de hulp van de cliëntenraad, elkaar op een correcte en
positieve manier aanspreken.
Het volgende overleg
cliëntenraad-SDA vindt plaats op 8 februari 2005 Locatie Marktplein Nieuw West
in het Auditorium/Filmzaal.
Actielijst |
|
|
Afhandeling |
Informatie over de uitrol klantmanagement aan
cliënten aanbieden via Sociale Dienst Post |
SDA |
08-06-2004 |
|
schriftelijke samenvatting uitrol Klant in beeld
aan de cliëntenraad geven |
SDA |
12-10-2004 |
|
rapporteren over rolstoeltoegankelijkheid
regiokantoren |
SDA |
12-10-2004 |
Rappel verstuurd |
in de notulen opnemen
hoe laat het huisbezoek ten vroegste en ten laatste plaats kan vinden |
SDA |
14-12-2004 |
gereed |