Motie Haffmans inzake informatievoorziening
m.b.t. de frauderisicoprofielen SD
(n.a.v. agendapunt 7A
van de raad 22-6: huisbezoeken van de Sociale Dienst Amsterdam)
20 juni 2005
Aan de
Ondergetekende heeft de eer voor te stellen:
De
Raad,
Gehoord
de discussie over de huisbezoeken van de Sociale Dienst
Amsterdam
(agendapunt
7A);
Constaterende:
-
dat de Sociale Dienst Amsterdam
heeft besloten niet alle uitkeringsgerechtigden, maar slechts de helft van hen
te controleren middels een onaangekondigd huisbezoek;
-
dat daartoe zogenaamde
‘frauderisicoprofielen’ worden opgesteld om te bepalen wie met een huisbezoek
wordt geconfronteerd en wie niet;
Overwegende:
-
dat het middel onaangekondigd
huisbezoek een ingrijpend middel is om de rechtmatigheid van de uitkering te
controleren;
-
dat dit middel maatschappelijk
veel vragen oproept;
-
dat bij dit middel uiterste zorgvuldigheid
betracht moet worden;
-
dat zowel politiek als burgers
vertrouwen moeten kunnen hebben dat de samenstelling van de frauderisicoprofielen
op juiste gronden wordt gemaakt;
-
dat voor de Gemeenteraad
inzichtelijk moet zijn hoe mensen op basis van welke criteria worden ingedeeld
bij de groep met een verhoogd frauderisicoprofiel, kortom hoe de
frauderisicoprofielen zijn opgebouwd.
-
dat het college van Burgemeester
en Wethouders op basis van artikel 169 van de Gemeentewet een informatieplicht
heeft om zo de controle op haar beleid door de gemeenteraad mogelijk te maken;
-
dat het onthouden van informatie
vanwege strijd met het openbaar belang hier niet aan de orde is omdat de
informatie ook vertrouwelijk gegeven kan worden;
-
dat in eerdere gevallen de
Gemeenteraad vertrouwelijk is geďnformeerd waarbij grotere belangen speelde.
Besluit:
dat
het college van Burgemeester en Wethouders de Gemeenteraad onverwijld al dan
niet vertrouwelijk toegang geeft tot informatie over de samenstelling van de
frauderisicoprofielen t.b.v. de onaangekondigde huisbezoeken door de Sociale
Dienst.
Het lid van de
Jupijn
Haffmans